Hajuvesien hintojen erot – miksi?

Kirjoittaneet GlenN Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat

Miksi jotkut hajuvedet maksavat enemmän kuin toiset ja mitkä tekijät vaikuttavat eri merkkien hintatasoon? Kysymys on monisyinen, mutta varmasti monelle tuttu pohdinnan aihe. Tarkastellaanpa muutamia mahdollisia selityksiä ilmiölle.

pris-banner

Oletko joskus ihmetellyt, miksi joudut maksamaan tuhansia euroja yhdestä hajuvedestä, kun taas toiset löytyvät kauppojen hyllyiltä vain muutamalla sadalla? Usein kuulee väitettävän, että mitä kalliimpi tuote, sitä parempi laatu ja korkeampi pitoisuus – mutta tämä ei ole koko totuus. Todellisuudessa asia on huomattavasti monimutkaisempi.

Korkeita hintoja näkee useimmiten niin sanotuilla niche fragrance -merkeillä – eli valmistajilla, jotka keskittyvät pelkästään hajuvesiin, toisin kuin niin kutsutut designer-merkit. Tässä korostuu myös saatavuus. Niche fragrance -tuottajat suunnittelevat tuotteensa kapeammalle, yksilöllisempää makua arvostavalle yleisölle, mikä tarkoittaa pienempiä tuotantomääriä ja siten korkeampia kustannuksia. Designer- tai suuret kaupalliset merkit valmistavat suuria määriä laajalle asiakaskunnalle, joka ei välttämättä halua käyttää koko palkkaansa tuoksuun. Siksi hintatasoa täytyy pitää maltillisena, ja suuret tuotantomäärät laskevat yksikkökustannuksia. Niche fragrance -valmistajilla ei myöskään ole tuloja muista tuotteista, kuten vaatteista tai asusteista, joten kaikki resurssit kohdistetaan juuri hajuveden kehitykseen ja tuotantoon. Muita myyntituottoja ei ole paikkaamassa marginaaleja.

LISÄÄ NISHE FRAGRANCE -TUOKSUISTA

Toinen merkittävä tekijä on eksklusiivisuus. Hinta toimii usein luksuksen ja ainutlaatuisuuden symbolina – ostat jotakin poikkeuksellista, joka erottaa sinut muista. Niche fragrance -merkit voivat panostaa kokeilevaan lähestymistapaan, yhdistellä rohkeita nuotteja ja monimutkaisia tuoksukokonaisuuksia, jotka vetoavat yksilöllisyyttä etsivään asiakkaaseen. Toisaalta voidaan tavoitella klassista eleganssia, joka viestii laadusta. Tätä korostetaan myös näyttävillä pakkauksilla ja esillepanoilla. Myös perinteet ovat tärkeitä: esimerkiksi Clive Christian tunnetaan Buckinghamin palatsin sisustajana ja hänen pulloissaan on jopa kuningatar Victorian kruunu korkkina. Tarinoiden merkitys korostuu esimerkiksi MEMO Paris-, Histoires de Parfums- ja Creed-merkeillä. MEMO Paris vie sinut tuoksuillaan eri puolille maailmaa perustajansa Clara Molloyn matkakertomusten pohjalta – tuoksut ja brändi rakentuvat tarinoiden varaan, jotka luovat henkilökohtaisen yhteyden juuri sinuun.

clivechristian-stor

Kun eksklusiivisuus, tarinallisuus ja rajallinen saatavuus yhdistyvät, syntyy äärimmäisiä esimerkkejä, kuten Roja Doven luksushelmi Haute Luxe. Tämä on Rojan oma henkilökohtainen tuoksu, jota valmistetaan vain muutama sata pulloa vuodessa koko maailmaan. Yhdistettynä puhtaisiin raaka-aineisiin ja esteettisiin yksityiskohtiin, kuten kultahippuihin ja Swarovski-kristalleihin, yhden pullon hinta nousee yli 30 000 euroon.

Kaikkia näitä elementtejä hyödynnetään kapeiden ja kalliiden hajuvesien markkinoinnissa; se, että tuoksuja saa vain tietyistä liikkeistä, lisää eksklusiivisuuden tunnetta entisestään.

Onko laadulla ja suorituskyvyllä sitten merkitystä? Kyllä, vaikkei aina ratkaisevasti. Usein kalliit ja harvinaiset raaka-aineet nostavat hintaa. Roja on esimerkiksi Haute Luxessa käyttänyt kallista prosessia, jossa ekmossasta on poistettu myrkyllinen ainesosa, mutta on myös raaka-aineita, joiden markkina-arvo on korkea niiden harvinaisuuden ja hinnan vuoksi. Oud – öljy, jota saadaan uhanalaisesta agarpuusta Aasiassa – on arvostettu lähes kullan hinnalla ja puhtaimmassa muodossaan erittäin kallista. Mitä enemmän ja puhtaampaa oud-öljyä pullossa on, sitä korkeampi hinta (yksi ääriesimerkki lienee japanilainen Di Serin Kyara, jonka sisältämä, nykyään jo sukupuuttoon kuollut kyara-oud nostaa hinnan pilviin).

LUE LISÄÄ OUDISTA TÄÄLTÄ

Kalliimmat hajuvedet eivät kuitenkaan välttämättä tarjoa parempaa suorituskykyä kuin edullisemmat. Vaikka jotkin nuotit, kuten puhtaat uutteet (yleisempiä niche fragrance -tuoksuissa), voivat tuoda esiin vivahteita, joita synteettisillä aineilla ei saavuteta, ja korkean pitoisuuden öljyt, kuten Profumum Roma ja Nasomatto, voivat olla todellisia tuoksupommeja, usein kestävyys ja teho riippuvat myös omasta ihokemiastasi.

Nämä ovat joitakin syitä hajuvesien hintaeroihin – vaikka edellä mainitut eivät kata koko ilmiötä. Useat tekijät vaikuttavat samanaikaisesti, ja muitakin voi olla. Asiaa monimutkaistaa sekin, että designer-merkit ovat alkaneet julkaista omia niche fragrance -kokoelmiaan, joissa hinnat ovat korkeammat ja kohderyhmä kapeampi ja vaativampi. Yksi suuntaus on kuitenkin selvä: kiinnostus eksklusiivisiin ja persoonallisiin tuoksuihin on kasvanut räjähdysmäisesti, ja yhä useampi on valmis maksamaan enemmän hajuvedestä, joka tarjoaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa.

KATSO HAJUVESIVALIKOIMAMME