Mitä niche fragrance oikeastaan on?

Kirjoittaneet Glenn Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat

Olet ehkä törmännyt käsitteeseen: niche. Sitä käytetään silloin tällöin hajuvesien yhteydessä, mutta harvoin määritellään tarkasti, mitä niche fragrance todella tarkoittaa. Mikä oikeastaan erottaa niche fragrance -tuoksut niistä, joita löydät tavallisilta hajuvesihyllyiltä tax free -myymälöissä tai tavarataloissa?

Niche-banner

Jos haluaa yksinkertaistaa, voisi sanoa, että kyse on "kapeasta" verrattuna "kaupalliseen". Muotimaailmassa tehdään esimerkiksi ero massoille suunnattujen vaatteiden ja niin sanotun "haute couturen" välillä – vaatteet, jotka on suunniteltu herättämään kokeilunhalua ja inspiroimaan, ja jotka on tarkoitettu rajatulle, erityistä makua arvostavalle asiakaskunnalle. Näitä ei löydy mistä tahansa kaupasta – eikä kaikilla ole niihin varaa. Toinen vertaus voisi olla "kapea" musiikki, joka on suunnattu tietylle vaativalle yleisölle, verrattuna kaupalliseen hittimusiikkiin.

Samaa voi sanoa niche fragrance -hajuvesistä. Ne ovat omaleimaisia, persoonallisia ja eksklusiivisia – joskus jopa kokeellisia. Tarkoituksena on erottua valtavirrasta ja puhutella erityisiä kohderyhmiä, jotka eivät halua vain seurata joukkoa. Tapoja tähän on monia.

omaleimaiset tuoksut

Ensinnäkin niche fragrance -tuoksut ovat usein tuoksuja, jotka eivät välttämättä vetoa suureen yleisöön. Jos on tottunut kaupalliseen valikoimaan tax free -myymälöissä tai niin sanottuihin "designer"-tuoksuihin (muotitalojen lanseeraamat hajuvedet), niche fragrance voi vaatia totuttelua. Yleensä niche fragrance -tuoksuissa kokeillaan nuotteja, joita emme yleensä yhdistä perinteisiin hajuvesiin tai edes miellyttäviin tuoksuihin, kuten nahka, terva, eläimelliset vivahteet, tupakka ja niin edelleen. Samalla ne voivat yhdistyä pehmeisiin sitrusnuotteihin, kukkiin ja puuhun yllättävissä yhdistelmissä, joita et ehkä ole aiemmin kokenut.

Ne voivat myös erottua voimakkaasti keskittymällä vain yhteen nuottiin. Jos olet tottunut kaupallisiin tuoksuihin, saatat yllättyä, kun kohtaat hajuveden, joka tuoksuu puhtaasti nahalle, vaniljalle tai savulle. Kun opit arvostamaan niiden luonnetta, paluuta ei yleensä ole – kaikki muu tuntuu yksinkertaisesti tylsältä.

löydä oma persoonallisuutesi

Nichen suuri etu on, että löydät helposti hajuveden, joka on ainutlaatuinen juuri sinulle ja korostaa persoonallista tuoksutyyliäsi, kun taas kaupalliset tuoksut toimivat usein samalla tavalla kaikilla. Niche fragrance -tuoksut sisältävät usein puhtaita tuoksuöljyjä – joskus jopa 30–40 % pitoisuudella, kuten Nasomatto, Profumum Roma ja TRNP – mikä tarkoittaa, että ne reagoivat ihollasi aivan eri tavalla kuin tavalliset hajuvedet, joissa voi olla enemmän synteettisiä ainesosia tai vähemmän öljyä.

Toisin sanoen, tämän ryhmän hajuvedet tuoksuvat harvoin samalta jokaisella, sillä ihomme nostaa esiin nuotteja eri tavoin. Tämä voi olla hyvä tai huono asia. Usein lopputuloksena on tuoksu, joka on täysin ainutlaatuinen sinulle, joka et halua samaa kuin muut. Toisaalta tuoksu kannattaa aina testata iholla, sillä et voi tietää etukäteen, miltä se juuri sinulla tuoksuu – eikä muiden kokemuksiin voi täysin luottaa. Juuri tämä tekee niche fragrance -tuoksuista kiehtovia ja elämyksellisiä.

saatavuus, eksklusiivisuus ja hinta

Niche fragrance -tuoksuja erottaa laajasta segmentistä myös saatavuus. Näitä hajuvesiä ei löydy mistä tahansa kaupasta, ja tuotantomäärät ovat usein pienempiä. Tämä lisää eksklusiivisuuden tunnetta, erityisesti jos haluat erottua joukosta.

Eksklusiivisuus näkyy luonnollisesti myös hinnassa. Kalliimmat raaka-aineet (esimerkiksi oud, feromonit jne.) ja rajalliset erät nostavat hintaa. Lisäksi pullot ovat usein ylellisiä ja muodostavat suuren osan hajuveden identiteetistä – jotkut merkit, kuten Nasomatto, panostavat yhtä paljon korkin symboliikkaan ja luovuuteen kuin itse tuoksuun. Roja Parfums, joka koristelee pullonsa ja korkkinsa aidoilla jalokivillä, on toinen esimerkki. Hinta rajoittaa ostajakuntaa entisestään. Äärimmäisin esimerkki lienee Rojan Haute Luxe, maailman kallein hajuvesi, jonka käsintehtyä korkkia koristaa 14 Swarovski-kristallia.

"storytelling"

Niche fragrance -tuoksujen erityispiirre on myös niiden tarinallisuus – alalla puhutaan "storytellingista". Tuoksu rakentuu usein jonkin hahmon, tarinan tai mielikuvan ympärille, mikä luo sille useita kerroksia ja antaa sille identiteetin. Penhaligon's Portraits-sarja perustuu erilaisiin fiktiivisiin hahmoihin, joilla jokaisella on oma tarinansa. Jos pidät historiallisista viittauksista, saatat kiinnostua Eight & Bobin yhteydestä Kennedy-veljeksiin tai siitä, että Winston Churchill käytti Floris Special Nr 127 -hajuvettä. Voit tehdä tarinasta oman osasi. Floraïku on rakentanut parfyyminsa eksklusiivisuuden, kauneuden ja taiteellisen käsityön ympärille, ja niiden tuoksut ovat saaneet inspiraationsa japanilaisesta runoudesta.

Myös tuoksujen erityiset nuotit voivat herättää mielikuvia ja viedä ajatukset uusiin maailmoihin. Kokeile Widianin Aswania ja siirryt mielessäsi maagiseen paikkaan, joka muistuttaa muinaista Aswania – kaupunkia, jonka markkinat houkuttelevat yhä matkailijoita ympäri maailmaa etsimään urbaania tunnelmaa ja uusia tuoksumuistoja.

 

KATSO HAJUVESIVALIKOIMAMME