naisten ja miesten hajuvesi
Unisex-käsitteestä ja sen soveltamisesta niche fragrance -tuoksuissa
Kirjoittaneet GlenN Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat
Useimmat ovat tottuneet siihen, että hajuvedet jaetaan miesten ja naisten tuoksuihin, mutta niche fragrance -maailmassa tämä jako on yhä enemmän hälvenemässä. Myös ne merkit, jotka perinteisesti jakavat valikoimansa sukupuolen mukaan, haluavat nykyään, että heidän hajuvesiään voisi käyttää kuka tahansa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten tämä toteutuu käytännössä.

Nopea vilkaisu hajuvesihyllyille paljastaa, että sama tuoksu on usein merkitty lisätekstillä "For Men" tai "Pour Homme" sekä "For Her" tai "Pour Femme". Erityisesti niin sanotuilla design-merkeillä (hajuvesitalot, jotka valmistavat myös asusteita, vaatteita jne.) tämä on perinteinen jaottelu, jonka tunnistamme ja pidämme itsestäänselvyytenä. Mutta asiat ovat muuttumassa. Niche fragrance -segmentissä – eli itsenäisissä, kokeilevissa tuoksutaloissa, jotka keskittyvät vain tuoksujen luomiseen – on jo jonkin aikaa kylvetty uudenlaisen tuoksukulttuurin siementä, jossa sukupuoleen ja identiteettiin liittyviä normeja kyseenalaistetaan yhä enemmän. Mutta miten ja miksi?
Ilmiön taustalla on ennen kaikkea se, että tämän päivän hajuvesitrendit korostavat yksilöllisyyttä ja persoonallisuutta. Kyse on siitä, että löydät oman ainutlaatuisen tuoksusi – jatkeen itsestäsi – sen sijaan, että samaistuisit johonkin kategoriaan. Tämä näkyy myös siinä, miten tuoksut on luotu ja miten niitä markkinoidaan. Niche fragrance -maailmassa tämä korostuu erityisesti, sillä raaka-aineina käytetään usein puhtaampia öljyjä, jotka käyttäytyvät eri tavoin eri ihotyypeillä. Yleisesti ottaen tuoksut on siis rakennettu eri tavalla.
Yhä tavallisempaa on, että mies ja nainen käyttävät samaa hajuvesiä, sillä tuoksunuotit voivat korostua eri tavoin eri iholla. Kukkaiset tai makeat vivahteet voivat esimerkiksi voimistua toisilla, kun taas puu- tai tupakkasävyt nousevat esiin toisilla. Eroista tulee usein vielä selvempiä miehen ja naisen iholla. Toisin sanoen: sama hajuvesi voi tuoksua täysin erilaiselta miehellä ja naisella.
Toinen näkökulma on se, että modernin hajuveden käyttäjän asenteet ovat muuttuneet. Ei ole enää harvinaista, että mies tulee kysymään kukkaista hajuvettä itselleen, tai että nainen valitsee voimakkaan nahkaisen tuoksun, joka aiemmin yhdistettiin maskuliinisuuteen. Tämä kehitys innostaa sekä parfymöörejä että tuoksutaloja, sillä se antaa heille mahdollisuuden luovuuteen ja kokeiluun. Merkit kuten Nasomatto, Histoires de Parfums, Stephane Humbert Lucas, Fragrance du Bois ja monet muut profiloituvat enemmän tai vähemmän unisex-tuoksuina ilman erillisiä sukupuolilinjoja. He haluavat antaa nuottien puhua puolestaan ja vapauttaa käyttäjänsä kategorioista. Usein he myös rohkaisevat kokeilunhaluasi.
Esimerkiksi Rose Arabias Almond -tuoksussa mantelin puinen, kuiva makeus yhdistää tuoksun miehen iholle muuten täysin kukkaiseen (tässä tapauksessa tuberoosaan) perustuvassa hajuvedessä. Toisaalta savuinen oud-pohjainen tuoksu voi kehittyä upeasti naisen iholla, kun siihen lisätään ruusua tai hedelmäistä makeutta, kuten Inition "Atomic Rose" -tuoksussa. Unisex-tuoksut kuten Histoires de Parfums 1969, jossa aistillinen persikka yhdistyy myskiin, mausteisiin ja tummaan suklaaseen, sopivat erinomaisesti molemmille sukupuolille. Samoin eksoottisten kukkien ja amberin (meripihka) yhdistelmä, kuten Xerjoff Casamoratis 1888:ssa, luo tumman, syvän vaikutelman vinyylinahasta ja makeudesta. Samanlaista nuottien risteytystä jännittäviin unisex-elämyksiin löytyy myös Fragrance du Bois'lta ja MEMO Parisilta.
Tämä ei kuitenkaan estä monia tuoksutaloja, kuten Creed, Roja Parfums, Acqua di Parma ja eksklusiivinen design-talo Clive Christian, jatkamasta perinteistä sukupuolijakoa – useimmiten kyse on vanhemmista "klassikkosarjoista"; Clive Christianilla tämä näkyy esimerkiksi johdonmukaisesti "Original Collection" -tuoksuissa, kun taas muut tuoksut ovat ilman sukupuolijaottelua. Florisin klassikkosarja, kuten "No 89" ja "No 127 Special", on selvästi alun perin suunniteltu miehille ja tuntuu yleensä liian old school -tyyliseltä naisille. Mutta lopulta valinta on aina käyttäjän. Jos esimerkiksi Clive Christianin "No 1 Feminine" sopii sinulle miehenä paremmin kuin "Masculine"-versio, silloin se on oikea valinta – ja päinvastoin.
Säännöt asetat siis itse. Tämä näkyy myös Gentsin filosofiassa, kun kokeilet hajuvesiä.