Creed
Maailman vanhimman tuoksutalon tarina
Kirjoittaneet GlenN Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat
Kun brändi on kulkenut omaa polkuaan alusta asti, voi olla vaikea ymmärtää, miten se on päätynyt sinne missä nyt on. Creedillä on pitkä ja arvostettu historia, joka ulottuu vuoteen 1760. Sen lisäksi, että se on maailman vanhin Pariisissa toimiva hajuvesitalo, yrityksessä on jotain arvoituksellista – se on tullut tunnetuksi siitä, että se ei seuraa trendejä. Silti siitä on lopulta tullut trendi itsessään.

Hajuvesien valmistus: Hidas mutta arvokas prosessi Creedille
Creed ei ole koskaan kiirehtinyt hyödyntämään mainettaan tai tuomaan uusia tuotteita markkinoille liian nopeasti – tämän vahvistaa Olivier Creed, brändin takana oleva mies ja nykyisen sukupolven Creed-perheen suora jälkeläinen. Olivier käyttää mielellään useita vuosia uuden hajuveden kehittämiseen, kuten Vikingin kohdalla, joka julkaistiin vasta seitsemän vuotta Aventuksen jälkeen. Jokainen Creedin tuote vaatii oman aikansa, energiansa ja panostuksensa: tutkimusmatkoja ympäri maailmaa, raaka-aineiden historiaa ja parhaiden ainesosien yhdistämistä toivossa, että niistä syntyy menestys – eikä Creedin hajuvesien menestystä voi kiistää.
“Jos et ole edes hieman erilainen kuin kilpailijasi, olet pulassa.”
Harvinaiset tuoksut – käsintehty ilman synteettisiä aineita
Creed ei valmista hajuvesiä kuten muut tuoksutalot, jotka käyttävät synteettisiä alkoholeja ja petrokemiallisia liuoksia, vaan lisää ainesosat käsin. Siksi hajuvesien saaminen markkinoille vie myös enemmän aikaa. Yrityksellä onkin maine harvinaisten tuoksujen luojana perinteisin menetelmin – ja tämä on usein riittävän tehokasta. Erwin Creed, Olivierin poika, on itse todennut, että Creedin tulisi keskittyä hajuvesien valmistukseen eikä markkinointiin.
Erityinen suhde asiakkaisiin
Creedin kasvava menestys perustuu myös siihen, miten se kohtelee asiakkaitaan. Kun asiakas vierailee tavallisessa tuoksuliikkeessä, myyjät kysyvät yleensä: "Haluatko kokeilla tätä? Haluatko testata tätä?" Creedillä myyjät sen sijaan aloittavat: "Kerro meille itsestäsi." Creed rakentaa henkilökohtaisen suhteen asiakkaisiinsa – ja tekee sen poikkeuksellisen hyvin. Maailmanlaajuisesti tunnetulla hajuvesitalolla on nykyään liikkeitä ympäri maailmaa, myös Isossa-Britanniassa, ja sen arvostettuihin asiakkaisiin kuuluvat mm. kuningatar Victoria, John F. Kennedy, Richard Gere, Pierce Brosnan ja Naomi Campbell.
"Creed on osa trendiä – se edustaa persoonallisuutta ja käsityötaitoa. Pelkän tuoksun lisäksi kuluttajia kiehtoo tarina tuoksujen takana ja niiden valmistustapa", sanoo Kissura Craft, johtaja ja tuoksuanalyytikko The NPD Group -markkinatutkimusyrityksestä. "Kysy keneltä tahansa, joka käyttää Aventusta", hän jatkaa, "niin he kertovat, että aina kun heillä on sitä yllään, ihmiset pysäyttävät heidät kadulla ja kysyvät, mitä tuoksua he käyttävät." Niin kiehtova ja voimakas on Creed.
Rajoitettu raaka-aineiden ja osaamisen saatavuus on Creedin etu
Vaikka Creedin ikonisten hajuvesien menestys usein liitetään Olivierin kaltaisiin lahjakkaisiin henkilöihin, on olemassa toinenkin tekijä, jota Creed hyödyntää brändissään: erittäin kilpaillulla hajuvesialalla yritys rakentaa markkina-arvonsa "tietoiselle niukkuudelle" – käytettyjen raaka-aineiden rajallinen saatavuus, tarvittava osaaminen ja uusien lanseerausten vähäinen määrä ylläpitävät eksklusiivisuutta.
Yhteenvetona Creed on tarina inspiraatiosta, rohkeudesta, luottamuksesta, omistautumisesta ja ennen kaikkea syvästä ymmärryksestä ihmisen luonteesta ja asenteesta. Se on onnistunut säilyttämään vahvan asemansa tuoksumaailmassa yli kahden ja puolen vuosisadan ajan. Vain Creed tietää, että joskus kärsivällisyyttä vaativat asiat ovat niitä, joita kannattaa rakastaa ja arvostaa kaikkialla maailmassa.
KATSO CREED-VALIKOIMAMME