viesti "vetovoimaa"
Tee itsestäsi vastustamaton hajuveden avulla
Kirjoittaneet GlenN Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat
Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tuoksu on yksi tärkeimmistä keinoistamme viestiä. Oikea hajuvesi, joka jatkaa persoonallisuuttasi ja sopii tilanteeseen, antaa sinulle mahdollisuuden tehdä vaikutuksen ympäristöösi. Halusitpa sitten viestiä miehekästä varmuutta tai eläimellistä aistillisuutta, hajuvesi on luotettava kumppanisi.

Vaikka se saattaa kuulostaa alkukantaiselta, seksuaalinen vetovoima on yksi vahvimmista viettimme, ja hajuaisti on herkin aistimme, jonka avulla havainnoimme maailmaa. Eläinmaailmassa tämä on itsestäänselvyys – viestintä tapahtuu tuoksujen ja periytyneiden vaistojen avulla, jotka ohjaavat parinvalintaa. Hajuvesialalla käytetään tuoksunuotteja herättämään mielikuvia ja tunteita sekä käyttäjässä että vastaanottajassa. Vetovoiman luomiseen on monia tapoja – tärkeintä on, että valitset tuoksun, jossa viihdyt itse parhaiten.
viesti klassista maskuliinisuutta
Jos haluat huokua miehekästä varmuutta, eleganssia ja klassista maskuliinisuutta, löydät monta valttia – tai oikeastaan tuoksua – käyttöösi. Ehkä haluat tuoda mieleen Cary Grantin tai James Bondin. Jos haluat erottua perinteisemmällä tavalla, brittiläinen Floris on vaikea ohittaa klassisine tuoksuineen kuten “Elite”, jossa sitrus yhdistyy patsulin ja kuusen puisiin vivahteisiin sekä vivahteikkaaseen laventeliin ja katajaan, sekä “No 89” (Ian Flemingin valinta James Bondille), jossa muskotti, laventeli ja setripuu luovat saippuaisen mutta miehekkään tunnelman suoraan 1950-luvulta. Ajaton retro, joka toimii myös 2010-luvulla. Tai miksei ripaus gin & tonicia Penhaligon’sin “Juniper Sling”-tuoksulla? Jos suosikkisi on lumberjack-tyyli tai haluat tuoda mieleen lontoolaisen tweed-liikkeen, mikään ei ole voimakkaampi ase kuin merkin lippulaiva “Sartorial”. Turvallisempaa ja miehekkäämpää ei juuri ole.
aistillisuus ja viettely
Selkeämmin aistillisuutta viestivien tuoksujen joukosta löytyy hajuvesiä, jotka yhdistetään suoremmin kehoon, feromonit-inspiroituihin eläimellisiin vivahteisiin ja seksuaaliseen vetovoimaan. Feromonit ovat kehon omia tuoksumolekyylejä, joiden uskotaan vaikuttavan vastaanottajaan tiedostamattomalla tasolla ja viestivän miehistä voimaa ja seksuaalista vetovoimaa.
Yksi suosituimmista juhlahajuvesistä on Creedin mestariteos “Aventus”. Petollisen viettelevä, aluksi makean ananaksen sävyttämä, mutta pian savuiseen ja villiin, raakaan eläimelliseen myskiin (alkuperin peuraeläimen rauhasesta saatava erityinen eläimellinen tuoksu) törmäävä tuoksu. Vähemmän eläimellinen mutta yhtä “seksikäs” on Acqua di Parma “Quercia” – tumma ja ylellinen, raikkaalla ja hillityllä sitruksisella alulla, joka päättyy voimakkaaseen aistilliseen makeuteen, jota ei unohda helposti.
feromonit ja rohkeat tuoksut
Jos haluat mennä täysillä feromonien maailmaan, päädyt tuoksuihin, jotka vievät suoraan kehon tuoksujen ja lannan pariin. Tämän kategorian hajuvedet – kansainvälisesti usein “skunky” tai “dirty” – eivät sovi kaikille; niiden kantamiseen tarvitaan rohkeutta ja oikeaa ihokemiaa. Mutta jos haluat tehdä unohtumattoman vaikutuksen ja viestiä raakaa eläimellistä seksuaalisuutta, nämä ovat lyömättömiä.
Italialainen Xerjoff on Oud Stars -sarjassaan vienyt intialaisen, bangladeshilaisen ja Lähi-idän oud-resiinin käytön äärimmilleen ja luonut kiistanalaisia hajuvesiä kuten “Al-Khatt” ja “Zafar”, jotka eivät mielistele, mutta joiden monikerroksisuus tekee sinusta kiinnostavan ja tuo esiin eläimellisen puolesi. Tässä puhutaan tallin ja lannan tuoksusta yhdistettynä puisiin ja kukkaisiin vivahteisiin. Hiukan vähemmän eläimellinen ja hunajaisen makeaan pohjaan kietoutuva on sisartuoksu "Mamluk". Jos taas haluat todella tehdä vaikutuksen ja panostaa erittäin korkeaan pitoisuuteen, Xerjoffin puhtaat oud-öljyt 10 ml:n pulloissa, kuten "Kampuchea Noir", tarjoavat eläimellisen tallituoksun rohkeimmille – ja pisara riittää koko päiväksi.
Uskotaan, että evoluutio on heikentänyt ihmisen kykyä viestiä feromonien ja kehon tuoksujen avulla – toisin kuin eläimillä – sitä mukaa kun muut viestintämuodot ovat kehittyneet ja aistit kuten kuulo ja näkö ovat nousseet tärkeämmiksi. Vaikka tutkijat kiistelevätkin feromonien vaikutuksesta alitajunnassa, tiedämme, että hajuvesien kyky herättää mielikuvia ja tunteita on sosiaalisesti voimakas työkalu. Valitsitpa sitten tuoksun, joka vaikuttaa hiljaisesti tai huutaa “tässä olen”, kyse on enemmän siitä, kuka olet ja mitä uskallat!