maailman hienoimmat hajuvedet

Kirjoittaneet GlenN Lauritz Andersson & Denis Vasilije, tuoksuasiantuntijat

Gentsin perustamisen taustalla oli ajatus täyttää markkinoilla ollut aukko – tuoda esiin ainutlaatuisia tuotteita, jotka tarjoavat enemmän kuin tavallinen. Vuosien kokemuksella Gents on noussut yhdeksi maailman johtavista yrityksistä omalla erityisalallaan, keskittyen maailman eksklusiivisimpiin ja harvinaisimpiin hajuvesimerkkeihin.

denis-banner

Vaikka niin sanotut "niche fragrance" -tuoksut ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan ja löytäneet tiensä myös osaan kaupallisista hajuvesihyllyistä, on niche fragrance -kategoriassa silti brändejä, jotka pysyvät aina erityisen harvinaisina ja pelaavat täysin omassa sarjassaan laadun, ylellisyyden ja saatavuuden suhteen. Omaleimaisia luomuksia, jotka tarjoavat täysin erilaisen kokemuksen ja joita myy vain harva. Gentsillä olemme ylpeitä siitä, että kuulumme tähän eksklusiiviseen jälleenmyyjien joukkoon, joka tarjoaa tällaisia ainutlaatuisia hajuvesitaloja valikoimassaan – aidolla intohimolla, asiantuntemuksella ja pitkällä kokemuksella.

roja – brittiläinen eleganssi

Ylellisyyden saralla harva yltää englantilaisen Roja Parfums -merkin tasolle. Tuoksuguru Roja Dove, jolla on 20 vuoden kokemus Guerlainin parfymöörinä, toimii brändin luovana tähtenä. Kun hän esitteli oman parfyymitalonsa Harrodsilla Lontoossa, siitä tuli heidän menestynein lanseeraus. Rojan tuotteissa kaikki – pakkauksesta sisältöön – huokuu hienostuneisuutta, eleganssia ja korkeinta laatua.

Valikoimasta löytyy tuoksuja jokaiseen makuun: hillityistä ja klassisista mestariteoksista voimakkaisiin, eksoottisiin tuoksuihin (usein runsaalla aidolla oud-öljyllä), kuten tummat ja vaikuttavat Aoud ja Amber Aoud. Suosituin on ehdottomasti raikas ja klassinen Elysium Cologne, jonka Gents myi loppuun ensimmäisen tunnin aikana lanseerauksen yhteydessä Ruotsissa. Eikä sovi unohtaa: Roja Parfumsin valikoimasta löytyy myös laaja valikoima naistentuoksuja, jotka täydentävät miesten linjoja.

Myös design on olennainen osa Rojan ylellistä ilmettä; kalliimpien ja konsentroitujen hajuvesien pullot on koristeltu jalokivillä upotetuilla korkeilla. Kaikkein eksklusiivisin on kiistatta Haute Luxe, jonka hinta on yli 36 000 kr. Se on Roja Doven oma tuoksu, monikerroksinen Chypré, alun perin luotu hänelle itselleen – ja jonka hän julkaisi maailmalle vasta vuosien jälkeen. Saatavuus on todella rajattu: vain 250 pulloa valmistetaan vuosittain Rojan syntymäpäivän kunniaksi.

Monet sanovat, että Roja-tuoksun käyttäminen on kuin pukisi ylleen Rolexin – se kertoo paljon näistä erityisistä luomuksista, joita pidetään tuoksumaailman hienoimpina. Tämä näkyy erityisesti lippulaivassa, ylellisessä, maskuliinisessa ja mausteisessa Diaghilevissa, joka huokuu puhdasta luksusta. Tyylikkäät luomukset, kuten greippipohjainen Burlington 1819 (kuin tehty hotellilomalle) ja makean puuterinen unisex-tuoksu Manhattan, jonka makeus ja tupakka vievät ajatukset 1920-luvun New Yorkiin, ovat myös kokemisen arvoisia.

Oudin ystäville Roja tarjoaa useita ylellisiä sarjoja, joissa käytetään aitoa oud-öljyä, toimitettuna Dubain yhteyksien kautta.

TUTUSTU ROJA-HAJUVESIIN

 

bortnikoff
– kun "niche" viedään uudelle tasolle

Yksi niistä brändeistä, joista Gents on erityisen ylpeä, on äärimmäisen niche fragrance -henkinen Bortnikoff – brändi, joka on sekä erikoinen että ainutlaatuinen. Tässä ei oikeastaan puhuta "hajuvedestä" sanan perinteisessä merkityksessä, vaan puhtaista, luonnollisista raaka-aineista, joista useimmat ovat erittäin kalliita ja harvinaisia Euroopan markkinoilla – ja joita suihkutetaan iholle. Brändin on luonut venäläinen parfymööri Dmitry Bortnikoff, joka perusti merkin Thaimaahan kehitettyään oman tavan tislata ja valmistaa aitoja raaka-aineita, kuten arvokasta santelipuuta, patchoulia, myskiä, sivettiä, erilaisia aitoja oud-lajikkeita ja paljon muuta.

Valikoimasta löytyy kaikkea voimakkaista, elegantin ylellisistä cologneista (käytännössä eau de parfum), kuten myskinen ja näyttävä Musk Cologne, aina puumaisiin, tummiin eliksiireihin, jotka vievät ajatukset syvään metsään – kuten Victoria, joka pohjautuu patchouliin ja oud:iin, peräisin Burman vaikeapääsyisistä viidakoista. Bortnikoffilla on myös laaja valikoima tuoksuja, joiden pohjana on puhdas oud: monimutkaisen mausteisista ja kukkaisista, kuten Oud Maximus, aina todella eläimellisiin ja voimakkaisiin, kuten Sayat Nova ja Lao Oud. Kaikissa on räjähtävä intensiteetti ja puhtaus, jota harva muu brändi tarjoaa.

Bortnikoff puhuttelee erityisen vaativaa ja asiantuntevaa yleisöä, mutta siinä on ylellisyyden tuntua ja ainutlaatuinen DNA, joka on koettava itse. Kokemus saattaa ylittää kaikki odotukset siitä, mitä hajuvesi voi olla.

TUTUSTU BORTNIKOFF-HAJUVESIIN

 

Di Ser – japanilainen kuriositeetti

Japani ei ehkä ole ensimmäinen maa, joka tulee mieleen hajuvesistä, mutta yksi maailman harvinaisimmista ja eksklusiivisimmista brändeistä tulee Sapporosta – Di Ser – ja Gents on yksi vain neljästä jälleenmyyjästä maailmassa, joka tarjoaa heidän luomuksiaan. Myös Di Ser perustuu puhtaisiin raaka-aineisiin, joita on kerätty paikallisesti Hokkaidon saarelta sekä korkealaatuisia raaka-aineita muualta, mikä tekee tuoksuista tyypillisen japanilaisia – sekä tuoksumaailmaltaan että minimalistisilta pakkauksiltaan.

Parfyymer Yasuyuki Shinohara perusti brändin vuonna 1999 ja loi ainutlaatuisia tuoksuja, joita inspiroivat japanilainen filosofia, luonnon mystiikka ja vuosituhantinen perinne. Valmistusprosessi, jossa käytetään kasvipohjaista alkoholia ja vettä ja lisätään ainesosat yksi kerrallaan, on juuri niin huolellinen ja herkkä kuin japanilaiselta käsityöltä voi odottaa. Henki ja materia yhdistyvät maagisesti. Valikoimasta löytyy raikkaita ja luonnonläheisiä tuoksuja, kuten lempeä Akanesasu ja Mizu – jälkimmäinen perustuu paikalliseen, hieman kitkerään yuzu-sitrushedelmään ja vetiveriin. Di Ser tunnetaan kuitenkin erityisesti oudbasoiduista tuoksuistaan; omaperäinen ja eläimellinen Hasunoito – jota pidetään yhtenä hajuvesimaailman kiinnostavimmista luomuksista – alkaa lämpimän heinän ja maan sävyillä, jotka muutaman tunnin kuluttua vaihtuvat höylättyyn puuhun, lootuksenkukkien, orvokinlehtien ja jasmiinin vivahteisiin.

Halutuin lienee Kyara, joka pohjautuu indonesialaiseen oud-lajikkeeseen, joka on niin harvinainen, että se on lähes sukupuuttoon kuollut. Di Serillä on pieni varasto tätä raaka-ainetta, joten jokainen kerta kun he uuttavat essenssiä, he ottavat riskin – saatavuus on äärimmäisen rajallinen. Ei ihme, että se kuuluu maailman kalleimpiin ja erikoisimpiin oud-hajuvesiin – voimakas oud, joka on lämmin ja syleilevä, täynnä patchoulin, intialaisen santelipuun ja ruusun puusävyjä. Kyaralla on kuriositeetin asema ja se näkyy myös hinnassa – eksklusiivisempaa ja erikoisempaa ei löydy, tämä on todellisille tuntijoille. Mutta se on sen arvoista!

widian – ranskalais-arabialainen ylellisyys

Gents on ylpeä voidessaan esitellä Widian (aiemmin AJ Arabia), parfyymitalon, joka perustettiin 2014 Abu Dhabissa, Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kulttuurisessa ja urbaanissa keskuksessa, Ali Aljaberin ja parfymööri Jean-Claude Astierin yhteistyönä. Widianin eklektiset hajuvedet ammentavat inspiraationsa arabialaisen kulttuurin muotokielestä ja perinteistä, mikä näkyy erityisesti upeissa pulloissa, joiden muotoilu on saanut vaikutteita Abu Dhabin ikonisen Sheikh Zayed -moskeijan arkkitehtuurista. Yhdistämällä itämaisen tuoksumaailman ja sen erityisen ainesosasekoituksen ranskalaiseen, moderniin parfyymitaiteeseen on syntynyt eksklusiivisia, urbaanin tyylikkäitä luomuksia, jotka vievät tuoksumatkalle idän ja lännen välillä.

Hajuvedet on jaettu eri teemoihin – erityisesti mainittakoon alkuperäinen Black Collection (viisi pehmeää ja eleganttia tuoksua hillityllä tuoksukielellä) ja Sapphire (kosmopoliittinen, persoonallinen ja mausteinen kunnianosoitus maailman suurkaupungeille, kuten Lontoolle ja New Yorkille, nahka pohjatuoksuna), samoin kuin Velvet- ja kukkainen Rose Arabia -sarja (joka toimii omana brändinään omalla designillaan). Yhteistyössä Dubain Expo 2020:n kanssa Gold-sarjasta on kehitetty erityinen limited edition -versio tätä kansainvälistä tapahtumaa varten. Widianin parfyymitalon tavoitteena on ylittää sukupuolten, ihmisten ja kulttuurien rajat ja elää yhden moton mukaan – "Jos pidät siitä, käytä sitä".

 

Näin rakennat tuoksugarderobin