byredo
Ruotsalainen outsider hajuvesimaailmassa
Ruotsalainen hajuvesi- ja designbrändi Byredo on nykyään kansainvälinen menestystarina, mutta tie huipulle on ollut pitkä ja täynnä riskejä – aivan kuten perustaja Ben Gorhamin oma matka. Hänen tinkimätön uskonsa omiin visioihinsa on nostanut hänet toivottomasta outsiderista yhdeksi alan menestyneimmistä luovista tekijöistä ja yrittäjistä. Byredo-talo on puolestaan noussut hajuvesimaailman kenties trendikkäimmäksi brändiksi.

Tarina Byredosta on kertomus siitä, kuinka altavastaaja Ben Gorham – tatuoitu ruotsalais-kanadalainen entinen koripalloammattilainen – onnistui nousemaan alalla, jota leimaavat ennakkoluulot, snobismi ja prestiisi, haastamalla perinteet ja vakiintuneet hierarkiat. Elämä juurettomana ja työnhakijana Ruotsissa (muutettuaan Kanadasta) vaihtui monimiljonäärin arkeen luksusautojen, Södermalmin toimiston ja kansainvälisesti arvostetun brändin parissa. Hänen luomuksensa Byredo myydään nyt 40 maassa ympäri maailmaa. Byredo-nimi viittaa by redolence (Shakespearen mukaan, miellyttävä tuoksu) – ja brändi on Ben Gorhamin oma luomus aina DNA:ta myöten. Tuoksujen omaleimainen profiili on suora heijastus hänen rohkeasta ja persoonallisesta tyylistään.
lähiökapinallisesta urheilusankariksi
Ben Gorham, kuten hänen luomansa tuoksutkin, on oman kosmopoliittisen taustansa tuote. Hän syntyi vuonna 1977 Tukholmassa kansainväliseen perheeseen – äiti oli intialainen ja isä kanadalainen – ja kasvoi lähiössä, jossa hänestä tuli levoton koululainen, joka oli vaarassa ajautua väärille poluille. Äiti onnistui kuitenkin ohjaamaan poikansa oikeaan suuntaan lähettämällä hänet yksityiskouluun ja myöhemmin urheilun pariin. Koripallosta tuli Benin intohimo ja pelastus, kun perhe muutti Kanadaan ja hän sai stipendin Toronton ja New Yorkin high schooleihin.
Hänestä tuli haluttu koripalloilija ja hän tavoitteli ammattilaisuraa Euroopassa, mutta EU-kansalaisuushakemus juuttui byrokratiaan. Vuosien myötä unelma lipui käsistä, koripallo jäi ja painoa kertyi. Vuonna 2003 hän palasi Ruotsiin – ammattilaisuran jatko oli mennyttä, ja Ben ajelehti satunnaisten töiden ja ystävien sohvien välillä. Hän kuitenkin muisti vanhan kiinnostuksensa sisustussuunnitteluun, haki vuoden mittaiseen taidekouluun Tukholmassa ja löysi uudelleen esteettisen puolensa. Sattumalta hän tapasi tunnetun parfymööri Pierre Wulffin, joka huomasi Gorhamin lahjakkuuden tuoksujen parissa ja kannusti häntä kehittämään luovuuttaan tällä saralla. Näin syntyi uusi intohimo, joka vei Benin mukanaan – hänestä tulisi tuoksujen luoja!
tuoksukynttilät porttina
Byredo tunnetaan nykyään lähes yhtä hyvin tuoksukynttilöistään kuin hajuvesistään, eikä syyttä – juuri näin Ben Gorham aloitti uransa kotikeittiön pöydän ääressä. Hajuvesien luominen oli tuolloin yksityishenkilölle sekä kallista että lähes mahdotonta, mutta tuoksukynttilöitä pystyi sentään kokeilemaan kotona lieden ja liesituulettimen alla. Vaikka ensimmäiset kokeilut saivat Wulffilta tyrmäyksen, Gorham laajensi toimintaa hankkimalla edullisia välineitä ja oman tilan. Vuosien työn jälkeen hänen kynttilänsä löytyivät yhtäkkiä NK:lta ja perinteikkäältä Svenskt Tenniltä Östermalmilla.
Rahoittajat ja riskisijoittajat astuivat mukaan, ja Ben alkoi nähdä mahdollisuuden luoda täysin uudenlaisen hajuvesitalon, joka erottuisi kaikesta muusta alalla – uusi asenne, uusi brändi, uudet fontit, pullot ja ennen kaikkea tuoksut. Parfymöörit Jérôme Epinette ja Olivia Giacobetti saivat tehtäväkseen toteuttaa Ben Gorhamin kapinalliset visiot ja tuoksuideat toimiviksi hajuvesiksi. Vuonna 2006 Byredo-hajuvesitalo syntyi, ja pian sillä oli liikkeitä ja toimistoja Pariisissa, New Yorkissa, Lontoossa, Hongkongissa ja Shanghaissa, mutta pääpaikka on yhä Ruotsissa, Tukholman Södermalmilla. Gorham toimii nykyään yrityksen luovana johtajana ja osallistuu yhä enemmän myös hajuvesien tekniseen kehitykseen. Vuonna 2019 Byredo aloitti yhteistyön IKEAn kanssa kodin tuoksusarjan parissa, ja brändi on laajentunut myös nahkatuotteisiin, ihonhoitoon ja aurinkolaseihin. Käsisaippua Suede – ja siihen kuuluva käsivoide – ovat nousseet suosikeiksi.
hajuvedet
Byredolla on yli 30 erilaista tuoksua valikoimassaan, pois lukien tietyt limited edition -julkaisut, joita tehdään vain rajoitetun ajan (kuten suosittu Oliver's People, jota ei enää valmisteta). Gorhamin visio on käyttää tuoksuissaan enintään 15 nuottia, mutta jokaisen nuotin on oltava perusteltu ja toimiva – muuten sillä ei ole paikkaa sekoituksessa. Vähemmän on enemmän, on Gorhamin tuoksufilosofia.
Byredon hajuvesissä on ainutlaatuista se, että niiden nimet ja nuottilistat voivat olla harhaanjohtavia – nuottien yhdistelmät luovat usein aivan toisenlaisen vaikutelman kuin mitä odottaisi. Esimerkiksi Black Saffronin sahramin, ruusun ja täyteläisen vadelman yhdistelmä synnyttää tumman ja hedelmäisen tuoksun, jonka lopputuloksena on violettien pastillien räjähdys. Ja Biblioteque (joka oli alun perin niin suosittu tuoksukynttilänä, että Gorham teki siitä myös hajuveden) tuo mieleen pölyiset nahkakantiset kirjat ja puiset hyllyt, mutta todellisuudessa siinä kohtaavat täyteläinen tumman luumun, orvokinlehtien ja persikan hedelmäisyys sekä tumma mokkanahka, vanilja ja patchouli. Lopputulos on sekä rohkea että provosoiva.
Byredo on selkeästi unisex-brändi, ja lähes kaikki sen valikoiman tuotteet sopivat sekä miehille että naisille – piditpä sitten tummista tai kevyistä raikkaista hajuvesistä. Tummien oud-inspiroitujen tuoksujen ystäville löytyy Accord Oud ja vielä tummempi ja karheampi Oud Immortel – ensimmäinen on kuitenkin niin pehmeä ja pyöreä, että sopii toimistoonkin, kun taas Immortel on suunnattu niille, jotka haluavat juhlaan jotain näyttävämpää. Jos taas rakastat runsaita mustaherukan, omenan, bergamotin ja viikunan vivahteita, on hedelmäpommi Pulp varma valinta.
Myydyin ja Ben Gorhamin lippulaivatuote on epäilemättä hypetetty ja poikkeuksellisen tasapainoinen Bal d'Afrique, jonka hienovarainen yhdistelmä raikkautta, mausteisuutta, savua ja makeutta ihastuttaa yhtä lailla miehiä kuin naisia ja sopii useimpiin tilanteisiin. Raikkaiden ja kevyiden tuoksujen ystäville (kukkaisvivahteilla tai ilman) Gypsy Water ja uudempi Slow Dance ovat nousseet monien suosikeiksi, kun taas hillitty Super Cedar ja parturiliikkeen inspiroima chypre Sunday Cologne lasketaan jo klassikoiksi.
Jokaiselle löytyy jotakin – osa tuoksuista on helposti lähestyttäviä, toiset taas haastavat ja inspiroivat. Byredo on brändi, joka haluaa yllättää. Ben Gorhamin matka jatkuu uusien haasteiden parissa – seuraavaksi luvassa saattaa olla huonekalut. Sitä odotellessa nautimme uusista jännittävistä hajuvesistä ja kiinnostavista asusteista, kuten hiustuoksuista, käsisaippuoista, käsien puhdistusaineista, käsivoiteista ja huonetuoksuista.